5 amaniments per triomfar

5 amaniments per triomfar… Tots sabem que un bon amaniment marca la diferència, ja que té la capacitat no només d’aportar sabor, aroma i color, sinó d’enriquir nutricionalment el plat que condimenta. T’expliquem com combinar i harmonitzar els ingredients per convertir les teves amanides al més suculent de les menges.

5 amaniments per triomfar - Veritas

La creativitat per elaborar amanides saboroses, variades, completes i nutritives es desperta amb l’arribada de la primavera. L’amaniment o guarniment que les acompanya serveix per aportar sabor i afegir un extra de nutrients. I, si a més és casolà, evites els punts febles de les salses industrials: l’excés de sal i els greixos.

  • Sal: només la justa. La quantitat diària recomanada és de 5 g. El seu consum excessiu afavoreix la retenció de líquids, trasbalsa l’equilibri hormonal, provoca problemes menstruals, genera ganes de prendre dolços, produeix rigidesa en els teixits i agreuja els símptomes associats a malalties del cor, ronyons i el fetge. Per aquest motiu s’aconsella tenir a mà ingredients que ajuden a reduir el seu consum: salsa de soja, miso, pasta d’umeboshi, tàperes, olives, olivada, gomashio, sal d’herbes o flocs d’algues.
  • Greixos: augmentar les bones i reduir les dolentes. Si prepares els amaniments a casa pots aprofitar l’amplíssima varietat d’olis vegetals de primera pressió en fred i fer servir llavors fruita seca, que triturarás per crear textures cremoses i oleaginoses.

A l’hora de fer un amaniment el millor és pensar en una vinagreta tradicional i estudiar la seva combinació de sal, oli i vinagre com a elements bàsics. A partir d’aquí, sigui quin sigui el condiment que volem preparar ha de tenir un ingredient untós (oli, olives, olivada, llavorsfruita seca, alvocat), un punt de sal (tàperes, anxoves, salsa de soja, miso, umeboshi, flocs d’algues) i un toc àcid (llimona, suc de pickles). I sobre aquesta base pots afegir altres ingredients, como herbes fresques o seques, all, ceba tendra, mostassa, fruita, etc.

5 amaniments per triomfar

  1. Sèsam dolç: una salsa cremosa. El sabor agredolç és perfecte per acompanyar verdures de fulles gruixudes i verds, com la col arrissada o els espinacs tendres.
  1. Curry-cúrcuma: el toc exòtic ideal per condimentar una amanida amb verdures rostides.
  1. Cremós de gingebre i taronja: per a amanides de fulla cruixent, de quinoa o d’altres cereals.
  1. Verd suau: a més de donar als teus amanides un toc de color, els enriquirà amb greixos saludables.
  1. Ametlla picant: amb sabors d’inspiració asiàtica, resulta ideal per amanir tant en calent com en fred. Va molt bé amb verdures cruixents, com pebrot, api, col, pastanaga, pèsols o bròquil verd.