Com reforçar el sistema immunitari

Notes més cansament de l’habitual?, trigen a cicatrizar-se’t les ferides?, tens dolors muscular sense haver practicat exercici?, tens els cabells molt fràgils?… El més segur és que hagis de reforçar el teu sistema immunitari, ja que els símptomes anteriors poden indicar una baixada de defenses.

L’estil de vida i l’alimentació són definitius per estimular el sistema immunitari, i els components dietètics poden ajudar enormement a millorar la condició física. L’arribada dels primers freds és una bona època per recordar els punts els quals convé parar atenció per gaudir d’una tardor saludable i evitar grips i refredats.

Com reforçar el sistema immunitari

  • Respecta el descans nocturn: és important respectar un ritme regular d’hores de son. Es recomana dormir entre 6 i 8 hores, segons l’edat i el tipus d’activitat, perquè algunes cèl·lules defensives es produeixen durant la nit.
  • Fes exercici físic: és una de les estratègies per mantenir-se fort i no sucumbir davamt grips i refredats. Cal triar un exercici que sigui aeròbic i que mogui moltes parts del cos alhora, com nedar o anar amb bicicleta. La intensitat ha de ser moderada, ja que esforçar-se fins a perdre l’alè no és recomanable.
  • Controla l’estrès i mantingues una actitut positiva: les situacions de tensió nerviosa o d’estrès resulten immunodepressores i provoquen que el sistema immunitari estigui més exposat a processos infecciosos i antiinflamatoris.
  • Elimina el tabac: l’hàbit de fumar té molts efectes perjudicials sobre el organisme, entre els quals destaca la disminució de defenses.
  • Beu molts líquids: és primordial beure diàriament prou quantitat de líquids com aigua, brou, sucs de fruita… I, per descomptat, no prendre alcohol de manera habitual.

La importància de menjar aliments ecològics

A l’hora d’augmentar les defenses és primordial seguir una alimentació adequada, i la principal recomanació és consumir, sempre que sigui possible, aliments ecològics. Són més equilibrats en proteïnes, oligoelements i minerals, i estan lliures de substàncies que perjudiques el bon funcionament del sistema immunitari, com els nitrats i els residus de pesticides.

  • Segueix una dieta completa: és fonamental consumir cereals integrals, fruites, verdures, llegums, proteïnes vegetals, aliments fermentats (com miso o quefir), proteïnes animals amb moderació i aliments generadors de calor.
  • Eliminar els refinats: els aliments immunodepressors (farines i sucres refinats, greixos saturats) inhibeixen la formació de limfòcits i redueixen la resposta immunològica. Quant als greixos saturats, volem remarcat que les carns ecològiques són més magres, ja que els animals tenen més espai per moure’s i cremen més greix. I quan parlem de greixos saturats també ens referim als greixos trans, que són presents a les margarines vegetals, exceptuant les de producció ecològica.
  • Activa el trànsit intestinal: un intestí gros congestionat pot causar malalties a mitjà i llarg termini. Per aquest motiu cal vigilar l’excés de carns i productes lactis i altres hàbits perjudicials (com el menjar ràpid), perquè alteren la regularitat del peristaltisme intestinal.

Complements que ajuden

Quan la dieta no és equilibrada hi ha la possibilitat de recórrer als complements dietètics, sempre sota la prescripció d’un professional i millorant els hàbits alimentaris paral·lelament.

  • Maca: és un aliment d’alt valor nutritiu i biològic, ja que la seva variada composició química conté proteïnes, greixos, glúcids, calci, cel·lulosa, zinc, fòsfor, vitamines del grup B i vitamina C. Es coneix com el “ginseng peruà” pel seu efecte dinamitzador de l’organisme.
  • Equinàcia: té propietats antiinflamatòries i antiòxiques, estimula la immunitat i augmenta le nombre de leucòcits.
  • Gelea real: es tracta d’un concentrat alimentari natural que conté vitamines del grup B, A, C, i E, minerales (calci, ferro, seleni i coure) i àcids grassos insaturats. És estimulant, nutritiva i tonificant, i en trobaràs de fresca a les neveres i de liofititzada en forma de vials bevibles i càpsules. També oferim preparats especials per a nens i ancians.
  • Pròpolis: aquesta substància resinosa, que les abelles utilitzen per recobrir el rusc, és un producte altament ric en nutrients que exerceix una acció positiva en l’organisme. Té la capacitat de combatre fons, virus i bacteris, i augmenta la resistència global, davant les agressions externes. Per tant, s’ha de prendre en cas d’una baixada de defenses o un possible contagi d’infeccions.
  • Gingebre: és una arrel de sabor picant que ajudar a prevenir la grip, els dolor i les infeccions, i contribueix a la bona salut cel·lular gràcies als seus potents antioxidants. Està disponible fresc a la secció de verdures i en pols. Descobreix com utilitzar el gingebre fresc a la cuina en aquest vídeo.
  • Nabius:  tenen un efecte antibacterià i redueixen el risc de malalties degeneratives i cardiovasculars. A més, el seu suc és un magnífic protector de les vies urinàries i ajuda a prevenir infeccions d’orina.
  • Farigola: : és un gran estimulador del sistema immunitari que actua com a antiespasmòdic sobre els bronquis, protegeix de l’acció dels bacteris i és expectorant. Es pot prendre en sopes o en infusió tres vegades al dia.