Cru o cuinat

Cru o cuinat. La moda de la dieta raw està arrasant, però genera algunes confusions sobre la cocció dels aliments que, portades a l’extrem, poden causar deficiències. Descobreix quina és la millor combinació.

Cru o cuinat - Veritas

En una dieta saludable ambdues opcions són importants, cadascuna en la seva justa mesura. De fet, l’únic que has de decidir és quina quantitat d’aliments crus o cuinats pots menjar en funció de la teva fortalesa física i tolerància digestiva, els teus gustos personals i les teves necessitats nutricionals. Si únicament consumeixes productes cuinats, t’estàs privant dels beneficis nutritius dels aliments crus (especialment vegetals), com vitamines, bacteris beneficiosos i enzims. En canvi, si prens tot cru obligues al cos a fer un esforç digestiu que pot ser excessiu.

No obstant això, cal tenir en compte que l’alimentació raw també cuina alguns aliments. La diferència està en què es fa pràcticament sense aplicar calor. Alguns dels aliments es deshidraten a una temperatura no superior als 40ºC, altres es marinen abans de menjar-los en alguna solució àcida (vinagre o llimona habitualment), altres es deixen en sal durant una estona, uns altres es fermenten o es germinen i només uns quants es mengen tal qual, com la ruca, l’enciam, el cogombre, l’api o la fruita.

Richard Wrangham, un prestigiós primatòleg de la Universitat de Harvard explica en el seu llibre ‘Catch a Fire’ que la cocció dels aliments és, precisament, el que separa la humanitat de la resta d’animals, i no només això: segons ell, va ser l’impuls definitiu per a desenvolupar la nostra intel·ligència. Es calcula que un simi passa unes sis hores al dia mastegant els aliments; quan la humanitat va descobrir el foc i va inventar la cocció va guanyar tal quantitat de temps que li va permetre dedicar-se a altres activitats i evolucionar molt més ràpid. Cuinar, segons aquesta teoria, ens va permetre menjar més quantitat d’aliments en menys temps i pair-los abans, ens va proporcionar més reserves per poder caminar distàncies més llargues i va millorar el sistema immunitari.

Per tant, l’ideal és saber quins aliments és millor menjar en cru i quines cuinats. D’entrada, és important assenyalar que la temperatura elimina o redueix l’exposició a possibles patògens que es troben en determinats aliments. A més, alguns nutrients, com el licopè dels tomàquets, potencien els seus beneficis després d’haver estat sotmesos a la calor. L’albergínia i la patata, per exemple, cal cuinar-les, perquè són tòxics. Els espinacs crus en petites quantitats són una meravella nutricional, però en excés poden interferir en l’absorció de minerals. Els cereals integrals i els llegums, òbviament, haurien de menjar-se sempre cuinats. Per contra, és recomanable menjar en cru les fruites, la fruita seca i les verdures (sense comprometre la digestió), els fermentats, els germinats i els olis.

I, pel que fa als mètodes de cocció, és recomanable que siguin suaus; com el vapor. Els fregits, per exemple, alteren els nutrients.

Cru o cuinat

Crudo Cocinado
Avantatges
  • Aporta enzims, vitamines i altres micronutrients.

 

  • Proporciona una major sensació de sacietat, ja que has de mastegar més.
  • Permet menjar més quantitat.

 

  • Millora la digestió i l’assimilació del menjar.

 

Inconvenients
  • Incrementa els riscos d’intoxicació per patògens.

 

  • Impedeix o limita la ingestió de determinats nutrients.

 

  • Es perden nutrients, principalment vitamines.

 

  •  

    S’eliminen enzims vius.