Els cereals a la macrobiòtica

Segons la macrobiòtica, la base d’una alimentació equilibrada la constitueixen principalment els cereals, ja que són una font d’energia imprescindible.

Si revisem l’alimentació dels nostres ancestres veurem que té molts punts en comú amb la piràmide alimentària de la macrobiòtica. Una manera de menjar que ens remet als temps en què es menjaven, majoritàriament, cereals integrals, verdures, hortalisses i fruita.

Els cereals a la macrobiòtica

Segons la macrobiòtica, la  base d’una alimentació equilibrada la constitueixen els cereals com a element equilibrador, ja que el seu equilibri yin i yang és el que més s’aproxima al del nostre organisme. En aquest sentit, els cereals haurien de representar aproximadament la meitat del total de la ingesta calòrica diària, ja que són una font d’energia imprescindible.

Des del punt de vista energètic els cereals són les llavors de la planta i, per tant, tenen la capacitat de generar vida. Quan el gra no és integral, o és aixafat en forma de farina, conserva una part dels seus nutrients, però ja no serà capaç de crear una nova planta.

En el context d’una dieta macrobiòtica és desitjable que els cereals integrals siguin de cultiu ecològic, perquè la gran quantitat de pesticides que utilitza el cultiu no ecològic s’acumulen a la clova i el germen. Per tant, quan consumim cereals d’origen ecològic ens assegurem que les substàncies de síntesi no arribin al nostre organisme.

La dieta macrobiòtica aconsella menjar els cereals (ordi, fajol, arròs, mill, civada, sègol, blat…) en la seva versió integral, ja siguin cuits, bullits o guisats, tot i que també pot incloure productes derivats, que van des de les sèmoles i la pasta fins a les galetes de farina integral. Descobreix les tècniques de cuina del mill, el fajol i la quinoa, per mantenir intactes els seus beneficis nutricionals.