Embaràs sense risc d’anèmia

A mesura que avança l’embaràs, i especialment a partir del segon trimestre, és possible que les reserves de ferro de la futura mare vagin disminuint i per aquest motiu cal incrementar la qualitat d’aliments rics en aquest mineral.

Durant la gestació, les necessitats de ferro són de tres a quatre vegades superiors a les d’una dona en estat normal. Per això, ha de prestar una mica més d’atenció a la dieta amb l’objectiu d’assegurar tant les seves pròpies necessitats com les del fetus, que en necessita per fabricar glòbuls vermells i teixits.

Normalment, el nounat porta una petita reserva de ferro al fetge que li transmet la mare i compensa així la mínima quantitat aportada per la llet en els primers mesos de vida. Però si la gestant ha esgotat les reserves, bé a causa de deficiències nutricionals o per haver passat per repetits embarassos sense tenir temps de refer-se, podria transmetre l’anèmia al petit. Així, és vital assegurar-ne una bona aportacio mitjançant l’alimentació i recorda que l’anèmia ferropènica requereix un diagnòstic i un tractament adequat que ha d’estar supervisar, per la qual cosa sempre s’ha de consultar al metge abans de prendre un suplement.

Una vegada que l’hemoglobina ha complert la seva missió, passa a la melsa i a la medul·la dels ossos, que recuperen el ferro. Aquest mineral recuperat també té un paper en les defenses de l’organisme, ja que ajuda a destruir microbis. D’una banda, tenim el ferro hemo, que es troba en productes d’origen animal i que s’absorbeix molt eficientment. I, d’altra banda, hi ha el no hemo, procedent dels vegetals i que és absorbit per l’organisme amb no tanta facilitat.

Embaràs sense risc d’anèmia

  • La vitamina C actua com a promotora de la seva absorció i quan es combina amb aliments rics en ferro, aquesta augmenta substancialment. Una manera fàcil d’aconseguir-ho és afegint un raig de suc de llimona a l’aigua de beure mentre menges.
  • Els tanins que conté el te inhibeixen l’absorció de ferro. Així, és millor deixar passar una o dues hores entre la tassa de te i l’àpat principal.
  • Els làctics, els ous i els aliments rics en filats i oxalats (com els espinacs) tampoc funcionen bé, tot i que no cal descartar-los definitivament. Assegura’t, això sí, de compensar-ho amb un règim variat i equilibrat.
  • Tritura cinc dàtils medjuol a la batedora juntament amb una cullerada sopera de cacau i ratlladura de taronja i, a part, pica un grapat de festucs pelats. A continuació, fes boletes amb la pasta de dàtils, arrebossa-les amb els festucs i refreda-les a la nevera una hora fins que quedin consistents.

Descobreix els remeis naturals contra les nàusees de l’embaràs.