Farines, més de deu varietats diferents

Les farines ecològiques s’elaboren artesanalment i segons els processos tradicionals i doten de personalitat pròpia galetes, pans, coques, arrebossats, pastissos… Amb gluten o aptes per a celíacs, la seva presència a la cuina és del tot imprescindible.

Farines, més de deu varietats diferents - Veritas

Farines sense gluten

El gluten és una proteïna que es troba en la llavor de molts cereals combinada amb midó. És el responsable de l’elasticitat de la massa de farina, el que, juntament amb la fermentació, permet que el pa adquireixi volum, elasticitat i esponjositat.

  1. De blat

La farina obtinguda dels blats tous es destina a la producció de pa, i la procedent dels durs s’utilitza fonamentalment en l’elaboració de pastisseria o pasta. És important destacar que la de  blat integral  conté tant el germen (la part més nutritiva, amb vitamina E, zinc, magnesi i antioxidants) com el segó (on es troba la fibra, el ferro i les vitamines del grup B).

  1. D’espelta

Aquesta varietat de farina proporciona al pa una textura més esponjosa i també s’utilitza per fer galetes, pastissos, coques, pizzes, etc. Aporta totes les sals minerals, els 8 aminoàcids essencials i és més rica que el blat en ferro i vitamines.

  1. De kamut

Excel·lent per preparar galetes, magdalenes, pizzes, pasta casolana, pans o arrebossats. Un dels punts més interessants d’aquesta farina és que produeix menys al·lèrgies que el blat comú. És un cereal que destaca per la seva riquesa en lisina i pel seu efecte antioxidant.

  1. De sègol

El pa elaborat amb farina de sègol resulta deliciós. És un cereal mineralitzador i una gran font d’energia. A més, afavoreix la circulació de la sang i dóna elasticitat als vasos sanguinis.

  1. D’ordi

És la perfecta substituta de la farina de blat a l’hora d’elaborar galetes, pastissos, arrebossats… L’ordi és un cereal lleuger i refrescant molt recomanable per suavitzar les inflamacions del sistema digestiu i urinari dels nens.

  1. De civada

Amb aquesta farina es poden fer creps, beixamel, galetes, arrebossats… I a més és el producte més nutritiu, suavitzant i protector per la pell delicada.

Farines aptes per a celíacs

  1. De blat de moro

Extraordinàriament saborosa, s’utilitza des de l’antiguitat en tot tipus de preparats, com pastissos, massa per tacs, creps, etc. Si es combina amb ou o aigua amb gas, s’obté una pasta per arrebossar boníssima. I, gràcies a la seva escassa aportació de sodi i el seu contingut en potassi té un efecte diürètic.

  1. D’arròs

L’arròs integral és ric en vitamines del grup B i afavoreix la salut intestinal. La seva farina és molt més fàcil de digerir. És una de les més fàcils d’utilitzar i es pot utilitzar per arrebossar, per creps, pakoras o bunyols.

  1. De soja

Per si sola aquesta farina no és panificable, però quan es barreja amb altres farines s’obtenen grans resultats. Resulta perfecta per a l’elaboració de pa de motlle i rebosteria en general. Destaca el seu contingut en proteïnes.

  1. De cigró

Molt utilitzada en la cuina oriental, aquesta farina tan nutritiva és l’alternativa vegetal a l’arrebossat clàssic. Quan es barreja amb aigua es pot preparar una excel·lent truita vegana. Igualment és adequada per fer hamburgueses veganes i falafels.

  1. De garrofa

Té un sabor dolç i la seva aroma recorda al de la xocolata, motiu pel qual és un ingredient bàsic en la rebosteria ecològica. La llista de propietats nutricionals i medicinals és llarguíssima gràcies al seu contingut en antioxidants, vitamines i minerals.

  1. De quinoa

Originària de la serralada andina, la quinoa s’ha introduït recentment en forma de farina al mercat ecològic. Conté un bon percentatge de proteïnes, és de fàcil digestió i aporta magnesi, ferro i vitamina B. Si es barreja amb un altre tipus de farina més consistent, es pot fer pa i pasta casolana.