Guia bàsica de germinats

Els germinats són brots plens d’energia i vitalitat, i la seva excepcional quantitat de nutrients els fa indispensables en una dieta sana. A més, aporten textura i gust a nombrosos plats. Fer-ne a casa és més fàcil del que sembla, i només es necessiten llavors de bona qualitat, un germinador i aigua.

Durant la germinació, la quantitat de vitamines i d’enzims augmenta considerablement. Alhora, els midons es transformen en sucres simples, les proteïnes es converteixen en aminoàcids i pèptids i els greixos esdevenen àcids grassos lliures. Per tant, el procés predigereix els nutrients de la llavor (fent-la més fàcil d’assimilar i de metabolitzar) i fa que els seus antinutrients es converteixen en supernutrients.

Procés de germinació

El procés de germinació és fàcil de dur a terme, tot i que les primeres vegades puguem tenir fracassos que ens desanimin a l’hora de continuar. Per això, és molt important prestar atenció a cadascun dels detalls.

  • Llavors adequades: és imprescindible triar específicament llavors per germinar, ja que les que mengem habitualment s’han sotès a calor i han perdut gran part de la seva capacitat per germinar. Per aquest motiu se soen podrir a causa de la humitat. Cal buscar-les procedents d’agricultura ecològica i de bona qualitat, lliures de manipulacions, pesticides i qualsevol tipus de contaminants.
  • Mètode idoni: així mateix, és bàsic que cada tipus de llavor germini en les condicions més favorables possible. D’aquesta manera, per a les mucilaginoses (com ruca, lli, alfàbrega, créixens i mostassa) farem servir un sistema que els permeti estar repartides, airejades i humides. La resta de llavors broten bé en tots els germinadors.
  • Germinadors: busca germinadors fabricats amb materials nets que siguin fàcilment desmuntables, i si utilitzen plàstics, que no continguin bisfenol A ni ftalats.
  • Grau d’humitat: ens trobem davant d’un facot determinant, ja que si les llavors s’assequen es poden podrid, cosa que també passa quan hi ha un excés d’humitat en germinadors que no drenen bé.
  • Temperatura mitjana: una bona germinació necessita una temperatura temperada. Si és freda les llavors no creixen o ho fan molt a poc a poc, i si és massa càlida poden proliferar fongs o altres microorganismes. Un clima adequat és el de l’interior de casa.
  • Llum indirecta: els brots poden desenvolupar-se sense llum, però en aquest cas creixeran blanquinosos, ja que no generaran clorofil·la. Han d’estar en un lloc lluminós, però no amb sol directe.
  • Neteja escrupulosa: els germinadors han d’estar perfectament nets, ja que el procés de germinació és propici per als bacteris, i cal rentar amb cura totes les peces i les safates després de cada ús.

Guia bàsica de germinats

  • Azuki: temps de remull de 12 a 24 hores. Temps de germinació de 3 a 5 dies. Rentar per treure les pellofes de les llavors i rebutjar les que no han germinat, perquè són molt dures.
  • Alfals: temps de remull de 4 hores. Temps de germinació de 6 a 7 dies. Rentar per treure les pellofes de les llavors. En germinar creix 10 vegades el seu volum.
  • Cigró: temps de remull de 12 a 24 hores. Temps de germinació de 3 a 5 dies. Esbandeix amb molta aigua.
  • Gira-sol: temps de remull de 4 hores. Temos de germinació de 1/2 a 2 dies. Espellofa abans d’ingerir.
  • Llentia: temps de remull de 12 a 24 hores. Temps de germinació de 3 a 4 dies. Sabor fort.
  • Arròs integral rodó: temps de remull de 12 a 18 hores. Temps de germinació de 1 o més dies. Abans que aparegui l’arrel és una mica dur, però dolç, després ja és amarg com el fenigrec.
  • Mill pelat: temps de remull de 8 a 14 hores. Temps de germinació de 1 a 2 dies. Retira els grans de mill que no germinin per evitar que fermentin.
  • Fajol: temps de remull de 10 a 12 hores. Temps de germinació de 1 o més dies. L’aigua del remull queda mucilaginosa.
  • Sèsam integral: temps de remull de 4 a 6 hores. Temps de germinació de 1 a 3 dies. A partir de 2 dies de germinació es torna molt amarg.
  • Mostassa: tems de remull de 6 a 14 hores. Temps de germinació d’un dia. El seu sabor picant ajuda a fer la digestió.
  • Mongeta mungo (soja verda): temps de remull de 12 a 24 hores. Temps de germinació de 2 a 4 dies. Cal treure’n les pellofes.

Et recomanem aquesta recepta de wraps sense gluten amb tempeh, verdures i germinats.