Kale: secrets d’un superaliment

Kale, una varietat de col arrissada que s’ha convertit en el vegetal per excel·lència en la nova gastronomia saludable, gràcies a les seves múltiples possibilitats a la cuina i al seu gran capacitat nutritiva. Totes i cadascuna de les seves fulles tenen una aclaparadora concentració de vitamines i és una de les verdures més riques en ferro.

Kale: secrets d'un superaliment - Veritas

Pertany a la subfamília de les cols Brasica oleracea, de fulles verdes i carnoses, igual que el bròquil, la coliflor i les cols de Brussel·les. Es recull durant els mesos d’hivern, ja que el clima fred millora la qualitat.

Varietats de col kale

  • Curly kale: de color verd i amb fulles arrissades, és la varietat més coneguda. Es caracteritza a tenir un paladar dolç i suau, i és la més utilitzada per preparar els famosos kale xips.
  • Lacinato kale: les fulles són estretes, altes i de textura rugosa, amb una forma que recorda a la de les bledes, però molt més gruixudes. El seu color és verd fosc, de vegades una mica blavós.
  • Redbord kale: és una mica més dura que la primera i criden l’atenció les seves fulles de tonalitat lila.

A la cuina…

Perquè es conservi millor cal netejar bé les fulles, escórrer en una centrifugadora d’enciams i conservar-les en un recipient hermètic.

  • Sucs détox: resulta ideal per elaborar un suc nutritiu i alcalinitzant que ens permeti començar el dia amb energia. El podem combinar al gust amb altres vegetals. El més típic és el que a més de la col, conté api, pebrot i poma.
  • Xips cruixents: les fulles de curly kale són ideals perquè com tenen poca aigua es deshidraten amb més facilitat. Per preparar-les, col·loca les fulles en una safata de forn, rega amb oli d’oliva i hornéalas uns minuts a 180ºC.
  • Amanides i saltats: un bon consell és macerar abans les fulles. Per exemple, si les deixem en vinagreta durant uns minuts es trenca la duresa i queden espectaculars. També són ideals per saltats curts amb altres verdures, o simplement bé fregides.
  • Guisats i sopes: en aquest cas és ideal la varietat lacinato kale, ja que en cru resulta molt dura al paladar. Cal cuinar-la com qualsevol verdura de fulla, com els espinacs o les bledes. El recomanat és afegir sal, perquè no es perdi la clorofil·la, i no guisar com a màxim 5 minuts.
  • Salses: les fulles escaldades i refredades són excel·lents per elaborar salses tipus pesto i acompanyar arrossos o pastes. Així, saltades amb una mica d’all, queden excepcionals per servir amb carns, i amb oli de coco són la millor guarnició de qualsevol peix.