L’alimentació de la tardor

L’alimentació de la tardor ha de basar-se en ingredients que tinguin cura de manera especial dels nostres pulmons per evitar refredats i estats de malencolia.

Cada estació de l’any ens porta un clima diferent que influeix en el nostre metabolisme i en les nostres emocions. Durant mil·lenis, la medicina tradicional xinesa ens ha recomanat unes pautes d’estil de vida per viure cada estació amb salut i harmonia. És cert que quan el nostre cos està energèticament preparat per rebre els canvis estacionals, es poden evitar molts trastorns de salut.

Els trastorns més típics d’aquesta època de l’any estan relacionats amb el pulmó i el budell gros. Aquests dos òrgans són els que estan més actius durant la tardor.

  • Secreció de mucositat: la flegma no només crea acumulacions que obstrueixin la respiració, sinó que també congestiona i dificulta la lucidesa mental, fent que els pensaments siguin poc clars. Per aquest motiu, si tenim tendència a acumular mucositats durant els mesos freds hem de reduir certs aliments. Per exemple, llet, formatge, mantega, nata, greixos, farines, rebosteria i aliments freds.
  • Refredats: els aliments creadors de mucositat generen flegmes que carreguen els pulmons. Quan els pulmons estan molt carregats, l’organisme produceix un refredat amb esternuts i tos amb la finalitat d’eliminar aquests residus.
  • Malestar emocional: en l’aspecte emocional, la medicina tradicional xinesa relaciona el mal estat del pulmó amb emocions negatives, com ara la tristesa i la malencolia. En canvi, l’alegria, l’entusiasme, la comprensió i la generositat són les emocions que genera un pulmó en bon estat.
  • Problemes dermatològics: la pell també diu molt de la nostra salut i del nostre estat d’ànim. De fet, la medicina tradicional xinesa tracta els problemes dermatològics a través del pulmó i el budell gros, perquè un budell gros net es tradueix en una pell saludable.

L’alimentació de la tardor

Per harmonitzar amb la tardor i potenciar el bon estat dels pulmons i el budell gros és essencial el paper dels aliments i les coccions que escollim a la cuinar. El nostre objectiu és una dieta reforçant (plats nutritius generadors d’energia interna), escalfadora (evitant aliments que refredin) i amb predomini dels sabor dolç natural. A més, és el moment de fer coccions llargues a foc lent. Per facilitar la cocció dels llegums, et recomanem afegir un tros d’alga kombu. També les farà més digestives i aportarà minerals.

Un remei imprescindible per tonificar els pulmons és el kuzu, una planta d’arrel profunda que enforteix els intestins i el sistema limfàtic. Els pots utilitzar per espessir estofats, compotes o afegir a la sopa. Has de dissoldre una cullerada petita de kuzu en mitja tassa d’aigua freda, afegir-la a la cocció i remenar-ho dos minuts.