Les crucíferes

Les crucíferes tenen propietats més que interessants per a la salut, per això els experts recomanen consumir-les unes tres vegades per setmana. Crues, bullides, saltejades, al vapor, germinades… Les seves possibilitats a la cuina són molt variades i tant el seu sabor com la seva textura sempre resulten desitjables.

Las crucíferas - Veritas

Les crucíferes són una família vegetal que inclou un grup d’aliments entre els quals podem trobar cols (de Brussel·les, xinesa, arrissada, llombarda), coliflor, bròquil, colinap, nap, pak choi, mostassa… La seva importància per al bon funcionament de l’organisme ve donada pel seu contingut en glucosinolats, uns compostos antioxidants que eviten la formació de cèl·lules anticancerígenes i regulen les hormones.

Les crucíferes a la cuina

A l’hora de cuinar-les pots donar curs a la teva creativitat i anar més enllà dels brous i les sopes.

  • Al dent: les crucíferes verdes han de cuinar-se poc per mantenir al màxim la clorofil·la, i si es bullen cal fer-ho sempre amb sal. El temps d’ebullició serà relativament curt (entre 3 i 5 minuts), per evitar la pèrdua de nutrients. Un cop més, el vapor és una gran opció, perquè en cuinar sense aigua es conserven gairebé tots els nutrients.
  • Crues: aquesta és una molt bona manera de consumir-les, però si hi ha problemes de tiroides s’han de prendre cuinades.
  • Bullides i saltejades: les cols de Brussel·les estan delicioses així preparades. Si les vols fer a la planxa és aconsellable escaldar-les uns segons perquè es cuinin de manera uniforme. La coliflor, per la seva banda, admet tot tipus de coccions. Queda perfecta al vapor, però si prefereixes bullir-la l’ideal és afegir una mica de sal i una mica de llimona o vinagre de poma.
  • La cocció de les fulles: les de kale queden boníssimes en forma de xips, i les de pak choi són estupendes per preparar aperitius embolicats o amanides. És important no cuinar-les en excés. Les pots saltar de forma ràpida, escaldar o cuinar al vapor.

És molt habitual que després de la seva ingesta augmentin les flatulències. Per evitar-ho és convenient acostumar-se a prendre-les regularment en petites quantitats, mastegar-les molt bé i prendre algun carminatiu (fonoll, anís, comí) o una infusió que ajudi a reduir la formació de gasos i faciliti la seva expulsió.