L’estevia i els seus beneficis per a la salut

L’estevia és un dels endolcidors més saludables que existeixen, ja que regula el sucre de la sang i millora la tolerància a la glucosa, un fet que la fa apta per als diabètics. A més, té un sabor dolç intens que redueix la necessitat de menjar dolços, i les seves propietats edulcorants són de 20 a 30 vegades superiors a les del sucre.

L’estèvia és una planta originària de l’Amazones que pertany a la mateixa família que el gira-sol i la xicoria, i les seves fulles dolces van ser utilitzades durant segles pels indígenes d’Amèrica del Suc com a endolcidor, per a infusions i altres begudes. Les seves propietats són de 20 a 30 vegades superiors a les del sucre i l’extracte ho és de 100 a 300 vegades més. Per tant, n’hi ha prou amb una quantitat molt petita per endolcir qualsevol beguda o plat.

L’estèvia i els seus beneficis per a la salut

  • Sabor dolç: té un gust dolç intens que no contribueix al consum energètic diari, ja que no aporta una quantitat significativa de calories. Això la converteix en un complement eficaç per al control del pes no només perquè ajuda a disminuir la ingesta de calories, sino perquè redueix la necessitat de menjar dolços.
  • Tolerada pels diabètics: contràriament al que pugui semblar, és una planta que regula el sucre de la sang i millora la tolerància a la glucosa. Estudis realitzats pel departament d’Endocrinologia i Metabolisme de l’Hospital Universitari d’Aarhus a Dinamarca i l’Associació de ciències de la Salut van revelar que el principi actiu de l’estèvia estimula les cèl·lules beta directament al pàncrees. Com que les cèl·lules beta contribueixen a la secreció d’insulina en grans quantitats, això significa que l’estèvia regula el sucre a la sang. Aquesta és l’experiència de centenars de diabètics que en consumeixen diàriament. De tota manera, i encara que sigui una gran alternativa al sucre, és recomendable que els diabètics en parlin amb el metge abans de començar a consumir-ne.
  • Redueix la pressió arterial: altres avantatges són que redueix la pressió arterial i regula l’aparell digestiu en general. A més, també actua favorablement en casos d’ansietat, redueix greixos en persones obeses i és diürètica.

L’estèvia es pot consumir fresca o bé en altres formats, segons ens convingui. Es pot utilitzar per endolcir cereals, galetes, refrescos, postres… I com que pot suportar altes temperatures, la podeu utilitzar amb seguretat a l’hora de cuinar o fornejar.

  • Fullees tendres: la dosi habitual que prenen les persones que n0han observat els efectes beneficiosos és de 8 fulles tendres al dia. Les primeres 4 es poden menjar abans o durant l’esmorzar, i les altres 4, abans o durant el sopar.
  • Infusió de fulles seques: pots preparar una infusió de fulles seques i prendre’n una al matí i una altra a la tarda. La dosi és una cullerada petita de fulla seca trossejada per cada tassa d’infusió.
  • Estèvia en pols: 1/2 cullerada petita d’estèvia equival a 1 cullerada sopera de sucre.
  • Estèvia líquida: de 6 a 9 gotes equivalen a 1 cullerada sopera de sucre.

Descobreix més consells relacionats amb la diabetis.