L’obesitat infantil

L’obesitat infantil és una realitat: més del 40% dels nens i nenes a Espanya, d’entre 6 i 9 anys, té obesitat i sobrepès. Descobreix estratègies senzilles que podem adoptar per combatre-la.

L’obesitat infantil és un dels problemes de salut més importants amb el qual ens enfrontem. Les xifres són aclaparadores: més de 42 milions de menors de 5 anys tenen sobrepès o obesitat al món i es considera que el 2025 es pot arribar als 70 milions.

Tot i que l’obesitat és un problema multifactorial, les causes de l’excés de pes es poden reduir a dues: una alimentació basada en productes ultraprocessats molt rics en energia buida i un increment espectacular del sedentarisme en detriment de l’activitat física.

L’obesitat infantil

El sobrepès i l’obesitat no són un simple problema estètic, sinó un trastorn associat a moltes malaties: diabetis tipus 2, hipertensió i altres problemes cardiovasculars. Així mateix, l’obesitat és una malaltia en si mateixa i és un problema greu, que hipoteca la salut dels nens en el present, però també en el futur. Quan un nen és obès es produeixen canvis en les cèl·lules grasses que són irreversibles. Segons un estudi publicat a la revista Nature (2008), quan un adult guanya o perd pes ho fa canviant els dipòsits de greix del cos. Els nens, en canvi, generen noves cèl·lules per emmagatzemar el greix. Això podria significar que les persones que s’han engreixat durant la infància ho tenen més difícil per modificar el seu pes una vegada són adultes que les persones que s’han engreixat de grans.

En la guerra contra l’obesitat hi ha moltes batalles que són difícils de lliurar: per exemple, gairabé no tenim poder sobre la regulació dels anuncis o els productes de la indústria alimentària. Però hi ha moltes coses que estan al nostre abast i que són senzilles d’aplicar. Aquestes són algunes de les recomanacions que proposen els experts per atacar el problema:

  • Evita les dietes: cap especialista hauria de recomanar dietes hipocalòriques en la infància; l’objectiu és ensenyar-li hàbits saludables, no empènyer-lo a entrar en l’espiral de dietes restrictives amb efecte rebot des de petit.
  • Més aliments d’origen vegetal: és importat reduir o eliminar del dia a dia els productes ultraprocessats i oferir-li aliments d’origen vegetal i frescos, rics en fibra: cereals integrals, fruita, verdura, llegum, fruita seca, etc. Els principals productes que s’han de reduir són els refrescos i la brioxeria industrial. Descobreix trucs per aconseguir que els nens es mengin les verdures.
  • Bons hàbits: molts estudis asocien el fet de menjar mirant la televisió a un risc més alt de patir obesitat. Els àpats han de tenir un horari regular i cal procurar que el menor faci un àpat al dia amb tota la família.
  • Estil de vida actiu: la importància de fer esport és incontestable i el petit ha de fer regularment activitats esportives per frenar el sedentarisme del dia a dia: pujar escales, anar caminant a l’escola, fer encàrrecs, jugar, anar amb bici, etc.
  • Compte amb els premis i càstigs: a l’hora de menjar cal deixar de banda els càstigs i fer servir els premis i afalacs de manera adequada. Per exemple, premiar-lo amb un dolç quan es menja totes les verdures no és una bona estratègia.
  • Lactància materna: els estudis ens diuen que els nadons que han estat alletats tenen menys risc de ser obesos en un futur.

Segons molts estudis, el més recent publicat el setembre d’aquest mateix any, els pesticides, herbicides, alguns productes de neteja domèstics, detergents, plàstics i productes d’higiene personal contenen compostos obesògens. És a dir, substàncies disruptores endocrines que alteren l’equilibri del cos i promouen l’acumulació de greix. A més de manera indirecta podrien canviar la microbiota intestinal, i alterar el metabolisme basal (la despesa energètica del cos en repòs) i el control hormonal dels mecanismes de gana i sacietat.

Aquests components ens afecten a tots, però sobretot els nens i molt especialment els fetus. Per tant, una bona estratègia per combatre el sobrepès és donar al petit aliments nets, ecològics i lliures d’egrotòxics.