Pa de fajol

Pa de fajol, una menja perfecta per acompanyar tant aliments dolços com salats. El paladar rústic del fajol barrejat amb el sabor suau del blat dona lloc a un pa amb gust de “terra”, amb molta personalitat i deliciós.

El fajol és un pseudocereal original de l’Àsia, que en el seu moment va ser molt consumit a tot el món, però l’imparable consum de blat el va anar desplaçant lentament i va quedar relegat a regions molt concretes.

No és parent del blat ni és un cereal, ja que procedeix de la família de les poligonàcies i no de les gramínies. No obstant això, com que les seves propietats nutricionals són similars a les dels cereals se sol trobar al costat d’aquests: arròs, civada, mill…

Actualment, el mercat ecològic l’ha rescatat pel seu enorme potencial per a l’alimentació humana i forma part del grup dels cereals sense gluten incorporats a receptes de pasta, creps, begudes vegetals, coquetes i, per descomptat, pans.

Pa de fajol

A Veritas fem el pa barrejant farina de blat i de fajol gairebé a parts iguals i afegint-hi massa mare de blat, sal i oli de gira-sol de primera pressió en fred.

Gràcies a la fermentació i a la mescla, en les proporcions adequades, de les dues farines aconseguim una textura densa, però no massa compacta, i un pa que es conserva tendre uns quants dies.

Consistent i amb molta personalitat, aquest pa rodó rústic i amb gust de “terra” es pot prendre acompanyats de dolç o de salat segons es vulgui, ja que combina amb tots dos sabors.

Fajol, un aliment excepcional

El fajol és molt ric en nutrients, especialment en fibra, un element que el nostre cos no pot digerir i que actua com a netejador intestinal.

  • Proteïnes d’alt valor biològic: no només té més proteïna que molts cereals, sinó que aquestes contenen aminoàcids essencials. Especialment, lisina, que intervé en la formació de col·lagen, una substància fonamental per a ossos i cartílags.
  • Carbohidrats d’absorció lenta: existeixen dos tipus d’hidrats de carboni: els d’absorció ràpida i els d’assimilació lenta. Els primers (dolços, pastes, rebosteria) descompensen els nivells de glucosa a la sang i generen tot tipus de trastorns, a més d’obesitat. En canvi, els segons (llegums, cereals, verdures) s’absorbeixen gradualment i són la font més eficient d’energia.
  • Moltes vitamines i minerals: té vitamina P, que està absent en tots els cereals i és bàsica per a la salut cardiovascular. Igualment, aporta vitamines E, colina, vitamines del grup B, àcids grassos omega-6 i minerals, entre els quals destaquen pel seu contingut el calci, sofre, zinc, magnesi, fòsfor i potassi.

Descobreix els beneficis d’un pa ecològic.