Què menjar a la primavera

La primavera arriba acompanyada d’una explosió d’energia i és el moment de deixar enrere la dieta hivernal i triar aliments i coccions que depurin, netegin i desintoxiquin l’organisme.

A l’Orient es diu que tenir salut és viure en harmonia amb el medi ambient i que la capacitat d’adaptació a les transformacions de la natura és la millor manera de protegir l’equilibri.

Després del recolliment propi de l’hivern arriba la primavera: un període d’obertura, naixament i germinació. És el moment de preparar-se per netejar, depurar i eliminar les toxines acumulades durant els mesos de fred, quan el menjar és més fort, més greixos i més salat.

Què menjar a la primavera

  • Herbes que desintoxiquen: ajudem el fetge en el procés de neteja amb plantes de primavera. Boldo, dent de lleó, card marià, carxofa, rave negre, xicoria i ortiga verda. Una altra manera de depurar el cos és prendre unes quantes tasses al dia d’un brou preparat amb ceba, pastanaga, col, carxofa i alga wakame.
  • Líquids en abundància: es recomana prendre en dejú, i a poc a poc, un got d’aigua tèbia amb el suc de mitja llimona espremuda, ja que el gust àcid allibera el fetge. També cal beure sucs de fruites i verdures.
  • Verdures, llegums i algues: també és bo per al fetge incrementar el consum de verdures fresques verdes (porro, api, col verda, bledes, escarola, endívies, cibulet, carxofa), aliments rics en clorofil·la (te verd, algues espirulina i clorel·la), llegums (soja verda, pèsols) i cereals (espelta, blat, ordi, arròs de gra llarg i quinoa). Et proposem la recepta d’un tabulé de quinoa.
  • Menys greixos: és fonamental limitar la ingesta d’aliments grassos i proteics (massa carn, embotits, fregits), sal, sucre, rebosteria i farines refinades. Una de les funcions hepàtiques és fabricar la bilis, que emmagatzema la vesícula, i és essencial per metabolitzar els greixos i contribuir a la seva digestió. Cal recordar que un excés d’aquests aliments és perjudicial i eleva els nivells de colesterol.
  • Més germinats: són aliments de naturalesa fresca que estimulen l’energia ascendent, que refresca i millora el funcionament hepàtic. Gaudeix amb aquesta amanida de llenties amb vinagreta i germinats.
  • La importància del sabor àcid: aquest gust propi de les llimones, el vinagre, les prunes umeboshi i els fermentats (xucrut i pickles) tonifica i activa el fetge instantàniament.
  • Les coccions, sempre lleugeres: han de ser més ràpides que a l’hivern i amb poc foc, a fi de generar menys calor al cos. Parlem de l’escaldat, el bullit de cinc minuts, el vapor i el saltat ràpid de les verdures en detriment de l’olla de pressió, el forn i els fregits llargs.