Què menjar a l’hivern

A l’hivern la naturalessa tendeix a replegar-se, de manera que interioritza la seva força vital. LE metabolisme s’alenteix i, segons la medicina oriental, cal afavorir questa dinàmica amb un estil de vida concret i una alimentació adequada que canalitzi l’energia cap als òrgans interns.

Les recomanacions són clares: no comencis a treballar abans de la dortida del sol, aixeca’t més tard i fica’t al llit abans (perquè el procés d’acumulació energètica té lloc durant el son), intenta mantenir la calma (evitant l’estrès i estabilitzant les emocions), conrea la ment i practica esport moderat a l’aire lliure sense esgotar-te.

Quant a la dieta, elimina els productes que per la seva naturalesa freda no ajuden a la interiorització: alcohol, vinagres, sucres refinats, begudes gasoses ensucrades, estimulants, pastisseria i brioxeria, a més de begudes i aliments freds.

A més, és important que triem coccions largues a foc mitjà baix (perfectes per als estofats de llegums) i altres opcions que generin calor, com el forn, l’olla de pressió i les tempures. I hem de condimentar amb una mica més de sal, més oli i menys aigua per millorar la resistència al fred.

Què menjar a l’hivern

  • Cereals integrals en gra: a més calor, el fajol i el mill aporten vitalitat; la civada, serenitat; i l’arròs integral, equilibri. Gaudeix de la nostra proposta de receptes amb cereals.
  • Verdures en tots els àpats: al plat no hi pot faltar mai una porció de fulles verdes. Bròcoli, porro, api, col… Quan facis amanides combina vegetals crus amb altres de bullits uns minuts perquè quedin més cruixents. L’important és que la verdura que mengem no sigui tota crua, ja que resulta freda per naturalesa.
  • Més proteïnes i algues: és el moment d’incrementar el consum d’algues per recuperar minerals i menjar més proteïnes de qualitat.
  • Sopes consistents: es poden afegir cereals, llegums o algues al boru; o bé sofregir una mica les hortalisses abans de bullir-les per fer el puré. Et recomanem aquesta proposta de sopa amb cuscús, moniato i shiitake.
  • Aliments fermentats: els pickles, el miso i la salsa de soja milloren la digestió, regeneren la flora intestinal i reforcen el sistema inmunitari.
  • Fruita seca i llavors senceres: pren-les tal qual o en forma d’olis o mantegues (com la tahina, per exemple).
  • Infusions reconfortants: és importnat hidratar-se amb tisanes de farigola, regalèssia, te bancha o kukicha, amb un toc de gingebre opcional.