Usos de l’alga kombu

Gràcies als seus innombrables beneficis per a la salut, les algues s’han convertit en un ingredient més de la nostra cuina. No obstant això, tenen un sabor que no sempre és fàcil d’afegir als plats. És hora d’aprendre a introduir l’alga kombu al nostre dia a dia, i així acostumar el paladar a gaudir d’aquesta font de salut increïble.

Molt utilitzada al Japó per la quantitat de nutrients que aporta, l’alga kombu té un sabor molt característic que rep el nom d’umami. Aquesta paraula significa saborós, i és un dels cinc sabors bàsics, juntament amb els clàssics dolç, àcid, amarg i salat.

Els últims anys ha guanyat protagonisme a la cuina occidental, en què enriqueix plats tradicional als quals dóna un toc especial, encara que al principi no sigui fàcil d’utilitzar. Primer de tot cal saber com la podem trobar al mercat:

  • Salada i fresca: en aquest cas, cal dessalar-la diverses vegades, com si fos bacallà.
  • Seca: és la més fàcil d’utilitzar, ja que està deshidratada. A més, és la que es conserva millor.
  • Fresca: aquesta varietat no dura gaire temps a la nevera.
  • En pols: és perfecta per preparar vinagretes i rebosteria.

Usos de l’alga kombu

Cada varietat requereix un temps de cocció diferent. En el cas de la deshidrata és recomanable remullar-la prèviament uns 30 minuts i després coure-la més o menys, segons la varietat. Així, la kombu japonesa necessita entre 45 minuts i 1 hora, la de Bretanya uns 40 minuts, i la de Gallícia mitja hora. De fet, aquests temps són una bona excusa per incorporar-la a receptes de cocció llarga.

Si sempre vas amb pressa, una bona opció és tenir alga ja cuinada a la nevera (es conserva bé diversos dies) i utilitzar-la en el moment de preparar guisats i estofats. També en podem tenir de tallada ben fina i afegir-la a un wok de verdures o una amanida, ja que gràcies a la seva suavitat casa perfectament amb qualsevol vegetal.

  • Un brou saborós i delicat: bullida en aigua mineral el temps requerit proporciona un brou excepcional, conegut amb el nom de dashi, que és la base de molts plats japonesos. Seria semblant al nostre brou de peix, que serveix de base per moltes receptes i es pot prepara amb antelació i reservar-lo per fer-lo servir quan sigui necessari.
  • Combina amb llegums i tofu: és una alga ideal per cuidar tota mena de lleguminoses. Pel seu contingut en àcid glutàmic, estova les fibres del llegums i en redueix el temps de cocció, alhora que augmenta el sabor i la digestibilitat del plat. Aquesta mateixa característica la fa ideal per cuinar tofu o tempeh, ja que sempre s’ahn de cuinar abans de consumir-se.
  • L’snack més saludable: en aquest cas ha de ser seca i sense hidratar. Cal fregir-la en oli d’oliva verge calent i no allargar gaire la cocció, per evitar que amarguegi. Un cop fregida és aconsellable acompanayar-la amb llimona per digerir-ne millor els greixos i, si es possible, amb nap o daikon ratllar per depurar l’organisme.

Fes-la servir per preparar aquesta crema de llenties vermelles.