10 consells per vèncer l’ansietat per menjar

Sents una gana incontrolable i un impuls desmesurat per menjar aliments que no necessites? Superar l’ ansietat per menjar i els atacs de gana és fàcil si segueixes una dieta saludable i un estil de vida equilibrat.

10 consells per vèncer l'ansietat per menjar - Consells - Veritas

La gana apareix quan l’organisme requereix una sèrie de nutrients i et demana que mengis més per cobrir les seves necessitats. Quan, tot i tenir totes les necessitats cobertes, sents un desig incontrolable per determinats aliments (habitualment poc saludables) estan experimentat fam emocional o ansietat per menjar.

10 consells per vèncer l’ansietat per menjar

  1. Permet-te un capritx: busca una recompensa que no estigui relacionada amb el menjar: llegir, escriure, mirar una pel·lícula, sortir a passejar… Con més intentis ignorar les ganes de menjar per ansietat, menys et costarà aconseguir-ho la propera vegada.
  2. Mantén-te hidratat: la sensació de set es pot confondre amb la gana, d’aquí que sigui fonamental mantenir-se ben hidratat en tot moment.
  3. Relaxa’t: és molt important fer activitats que t’ajudin a relaxar-te, com meditar, fer resporacions, practicar ioga, etc. I també és recomanable menjar sense presses i amb consciència.
  4. Digues no al sucre: redueix la quantitat de sucre de la dieta, ja que pot produir addicció. L’estèvia pot ser un bon substitut perquè redueix l’ansietat per menjar gràcies a les seves zero calories i la seva capacitat de regular la glucosa a la sang, una realitat que corroboren diversos estudis de la Universitat d’Aarhus, a Dinamarca.
  5. Menja cada 3-4 hores: fraccionar la ingesta de menjar és bàsic per no passar gana. Si ho fas així, tindràs sensació de sacietat i això ajuda a evitar que mengis de manera emocional.
  6. Rebutja les dietes restrictives: la prohibició pot generar ansietat. Per tant, l’ideal és controlar les quantitats i aprendre quan toca menjar determinats aliments i quan no, en lloc de restringir-ne el consum.
  7. Pren aliments rics en triptòfan: la manca de serotonina genera angoixa, irritabilitat i ansietat, un trastorn que es pot enfocar cap al menjar. És aconsellable consumir aliments que, en ser rics en triptòfan (un aminoàcid essencial), augmenten els nivells de serotonina. Parlem del sèsam, el tofu, els plàtans o els espinacs. Et recomanem aquesta recepta d’amanida de tofu fumat amb amaniment d’ametlles i pera.
  8. Evita la temptació: recorda sempre que el que no es compra no es menja. Tingues-ho en compte quan vagis a comprar!
  9. Dorm les hores suficients: descansar menys del necessari et pot conduir a un desequilibri hormonal, cosa que afecta la grelina i la leptina, les hormones que intervenen en la sensació de gana i sacietat.
  10. Fes exercici físic: fer esport i activitat física de manera regular (córrer, caminar, anar amb bici, pujar escales…) és fonamental per mantenir un estil de vida saludable a més de ser una excel·lent manera de relaxar la ment.