5 sèmoles altament saludables

La sèmola és el producte de la mòlta del blat o d’un altre cereal, ja sigui arròs, blat de moro, ordi o espelta. D’un temps ençà el seu ús habitual en sopa o com a guarnició ha fet un salt espectacular i són moltes les receptes que la inclouen a manera d’ingredient bàsic. Pren nota de les seves possibilitats a la cuina i recorda que és un aliment excepcionalment nutritiu i molt beneficiós per a l’organismo.

L’origen del terme sèmola és italià i prové del llatí simila, que significa flor de farina. En general, les sèmoles tradicionals i les preparades en forma de polenta o cuscús premeten fer plats nutritius i saborosos en menys de deu minuts sense perdre les qualitats del blat de moro o del blat en gra, que requereixen coccions bastant llargues.

5 sèmoles altament saludables

De blat de moro o polenta: energia i bon humor

La polenta és deliciosa i és perfecta per oferir als nens quan comecen a menjar sòlid, gràcies a la seva textura suau i sabor dolç. A més, conté sucres naturals que s’alliberen lentament i mantenen estables els nivells de sucre a la sang.

El blat de moro és un cereal ric en vitamina B1, la manca de la qual produeix símptomes de depressió, cansament, estrès o poca capacitat intel·lectual. Així mateix, aquesta vitamina és necessària perquè el cos transformi els aliments en energia i el cervell absorbeixi la glucosa.

Descobreix com utilitzar-la en la cuina seguint aquesta tècnica.

D’arròs: sense gluten

Té un valor nutricional únic, ja que aporta minerals (calci, ferro) i vitamines (niacina, vitamina D, tiamina i riboflavina), a més de ser una excel·lent font de fibra i contenir molts pocs greixos saturats i colesterol, per la qual cosa és un aliment saludable per al cor. Igualment, la sèmola d’arròs no conté gluten i és altament digestiva.

És ideal per elaborar sopes, cremes o farinetes, i també s’usa per arrebossar. En general, cal bullir-la durant 20 minuts, aproximadament, en aigua o brou vegetal, amb o sense verdures trossejades.

De blat integral: font de fibra

És la sèmola de blat dur integral, barrejada i treballada amb farina i tamisada diverses vegades fins a obtenir el grans de sèmola, que poden ser més fins o més gruixuts. El seu sabor és neutre, tot i que té un lleuger gust i aroma de fruita seca quan es torra.

El blat en gra requereix una cocció llarga. Primer ha d’estar una nit en remull i després ha de bullir durant dues hores. Per aquest motiu, la majoria de les cultures l’ha inclòs en la seva dieta de manera que la seva preparació sigui més simple.

La sèmola de blat integral és rica en hidrats de carboni, que proporcionen energia immediata, i en proteïnes, que reforcen els músculs. Importantíssima és també la fibra que conté: soluble (redueix el colesterol) i, sobretot, no soluble (alleuja el restrenyiment). A més, és refrescant i ajuda a calmar la ment i a relaxar-se.

De blat blanc: lleugera i fàcil de digerir

La sèmola de blat blanc és apta per a totes les edats, però en contenir gluten no en poden prendre els celíacs.

Tant el cuscús integral com el blanc admeten múltiples preparacions cullinàries que fan més variada i saborosa la dieta. Es pot menjar fred o calent, en amanida, com a primer plat, com a acompanyament d’un segon o com a ingredient de postres dolces barrejat amb fruita seca, dessecada i espècies.

Prepara aquesta deliciosa recepta de cuscús amb carbassa i cigrons.

D’espelta: més ferro que la carn

Com que l’espelta és una varietat de blat, no ha estat difícil preparar-la en forma de cuscús. El més interessant de l’espelta és la quantitat de nutrients que aporta en comparació amb el blat, per això es presenta només en la versió integral, per aprofitar-ne tot el potencial. Per exemple, és rica en vitamina A, B i E i en minerals, com fòsfor i ferro, del qual n’aporta el doble de quantitat que la carn.

Gaudeix amb aquesta recepta de sopa amb cuscús, moniato i shiitake.