Colesterol: què és i com reduir-lo

Per aconseguir que els nivells de colesterol en sang siguin adequats cal parar una atenció especial a la dieta, que ha de ser rica en antioxidants i estar lliure de greixos saturats.

Colesterol, què és i com reduir-lo - Veritas

Colesterol: què és i com reduir-lo

El colesterol és essencial per dur a terme importants funcions biològiques en l’organisme, però per entendre bé com funciona cal conèixer les diferències entre l’HDL, conegut com a “bo” i l’LDL o “dolent”. El primer va al fetge per transformar-se en colesterol lliure i en àcids biliars, mentre que el segon circula per la sang, des d’on es dirigeix a les cèl·lules, cosa que assegura el correcte manteniment de les membranes cel·lulars.

El problema apareix quan el colesterol que circula per la sang s’oxida i tendeix a acumular-se a les artèries, que es poden obstruir. Per tant, la situació és preocupant quan l’LDL s’oxida i els seus nivells són molt alts respecte als de l’HDL.

En aquest moment cal modificar la dieta per assegurar la ingesta de nutrients essencials amb propietats antioxidants, alhora que s’ha de seguir un estil de vida saludable i fer exercici habitualment. Si amb l’alimentació no n’hi ha prou, es pot recórrer a l’ajuda de suplements alimentaris; sempre, per descomptat, amb l’assesorament d’un especialista.

Descobreix la nostra col·lecció de receptes saludables.

Fitoesterols i isoflavones: grans ajudes

Els fitoesterols i les isoflavones són unes molècules que es troben de manera natural en molts aliments i actuen de manera diferent enfront del colesterol. Els primers abunden en la fruita seca, les llavors i els olis d’extracció en fred i bloquegen l’absorció de colesterol a l’intestí. Per part seva, les segones es troben principalment en la soja i els seus derivats i ajuden a abaixar el colesterol per la seva capacitat antioxidant, ja que impedeixen que l’LDL s’oxidi i quedi enganxat a les parets dels vasos sanguinis.

Aliments integrals, olis vegetals, llegums…

La dieta ideal és la que és baixa en colesterol, amb abundància d’antioxidants i neta de toxines. No hi poden faltar cereals integrals rics en magnesi i vitamines B i E (arròs, pasta, pa, mill quinoa, fajol, ordi, civada), olis vegetals d’extracció en fred (que aporten fitoesterols i vitamina E), aliments amb omega-3 (peix blau, algues, nous, llavors de lli, oli de lli), llegums, llevat de cervesa, fruita seca, llavors, verdures, fruites, hortalisses i aliments que continguin isoflavones (soja, tofu, tempeh, miso, tamari).

Elimina els processats i limita els greixos saturats

Igualment, és aconsellable evitar els greixos hidrogenats i els sucres refinats, presents en la brioixeria industrial i els processats, i limitar el consum de lactis, ous, marisc, sal refinada i condiments salats.