David Gasol: “fer una dieta vegetariana responsable beneficia tothom”

La crisi climàtica ens està obligant a replantejar-nos moltes coses, entre les quals hi ha la dieta. L’OMS aconsella reduir el consum de carn, però quan prescindim de les proteïnes d’origen animal sorgeixen molts dubtes. David Gasol dona un cop de mà a tots els nous vegetarians.

David Gasol - Entrevistes - Veritas

David Gasol

Per què cada cop hi ha més interès per les dietes vegetarianes?

Diferents organismes internacionals avisen dels efectes nocius del consum excessiu de carn i altres derivats en la nostra salut. La gent cada vegada té més interès a cuidar-se i això incrementa l’interès per buscar alternatives a la proteïna animal.

Abans de continuar, aclarim el missatge: no és que menjar proteïna animal sigui dolent, el problema és menjar-ne en excés i de fonts de mala qualitat. És així?

El problema és sobretot l’excés, tot i que la font també és important: no és el mateix obtenir la proteïna animal d’un aliment fresc que d’un processat, però el més preocupant és el consum excessiu en general.

El principal dubte quan deixem la carn és si la dieta serà equilibrada, tot i que la literatura científica és molt clara sobre les bondats de la dieta vegetariana.

Sí, la dieta vegana fins i tot pot ser apta per a qualsevol edat i condició.

Ara bé: ha d’estar ben feta. I aquí és on sovint hi ha problemes. Molta gent canvia el tall de carn per un tofu i és un error perquè la carn, a més de proteïna, té greixos, minerals i vitamines. També hem de saber substituir aquestes nutrients. Sempre recomano buscar assesorament especialitzat que ens ajudi a fer aquest canvi.

Apunta’t-hi al Veritas Food Plans de Nous vegans.

Veritas Food Plans: plans d’acompanyament nutricional, digitals i gratuïts

Anant a qüestions més pràctiques, com serà el menú d’un dia?

Per exemple: per esmorzar, una torrada amb hummus, que són cigrons amb crema de sèsam i oli; per dinar, al plat hi ha d’haver tres coses fonamentals: verdura, llegum i cereals integrals, que proporcionen proteïna de qualitat, i llavors o fruita seca; i per sopar, si sopem tard, aconsello una base de verdura cuita, al vapor, en sopa o en crema, i una proteïna vegetal completa, com una hamburguesa vegetal casolana o tempeh.

I pel que fa a les proporcions: la meitat del plat haurien de ser vegetals, un quart cereals i un quart llegums.

I si tenim problemes digestius amb els llegums?

Com a alternatives tenim el tofu, que és lleuger, alt en proteïnes, baix en fibra i de fàcil digestió, o el tempeh o el seitan, però jo soc partidari de fomentar el llegum. S’ha deixar en remull abans de cuinar-lo i s’ha de coure bé amb una mica d’alga kombu. I una infusió carminativa de fonoll o d’anís pot ajudar a digerir.

Gaudeix amb aquesta amanida de mongetes i paté d’albergínies.

Amanida de mongetes i paté d’albergínies

Un dels grans perills és anar cap als productes vegans ultraprocessats?

Els ultraprocessats, als qual s’afegeixen conservants o altres additius, no són una opció per al dia a dia. Es poden menjar de manera puntual, però és tan senzill com fer un sofregit, aixafar uns quants cigrons, afegir-hi una mica d’arròs i preparar unes hamburgueses.

Quins beneficis té una dieta vegana per la salut?

La dieta vegetariana és rica en fibra, un fet que ens ajuda amb el colesterol i a millorar la salut intestinal, i només amb això ja estem millorant dos dels principals problemes de salut de la nostra societat.

A més, és una alimentació més rica en antioxidants i vitamines, i la majoria de pacients diuen que els augmenta l’energia de manera excepcional.

La suplementació de vitamina B12 sempre és obligatòria?

Sí. És cert que el cos té reserves, però no cal esperar: quan algú fa el canvi cal suplementar-se de manera periòdica amb B12, sempre assesorat per un especialista.

Amplia el teu coneixement sobre la vitamina B12 en aquest article.

La vitamina B12 a la dieta vegana

També és una dieta excel·lent per combatre el canvi climàtic.

És de sentit comú. És il·logic que mengem un 50% de proteïna animal i és important buscar una alimentació més sostenible, que no generi maltractament animal, que no contamini, etc. Un consum responsable beneficia tothom.

Adam Martín

Descobreix les nostres entrevistes.