El bon costum d’esmorzar bé

Hi ha un percentatge molt alt de persones que no dediquen el temps suficient a fer un esmorzar complet i saludable, ric en vitamines, minerals i proteïnes. Aquesta primera ingesta d’aliment és fonamental per començar el dia i representa una rutina saludable que té relació directa amb la millora del rendiment intel·lectual i físic.

L’esmorzar desperta el cos després d’hores sense menjar, i fer-lo bé incrementa la concentració i estimula el rendiment intel·lectual i la resistència física. Perquè sigui ideal del toto, el millor és compartir-lo amb família, per encetar el dia plegats i passar una estona tranquil·la abans de començar les activitats diàries.

El bon costum d’esmorzar bé

Cereals integrals

Són rics en sucres lents, potassi i fibra; permeten la regulació de la glucosa a la sang i fan que l’estabilitat emocional sigui més gran.

  • Muslis i cereals inflats: cruixents i saborosos, són fàcils de preparar i una petita quantitat és suficient. Es barregen amb llet o begudes vegetals, i es poden trobar enriquits amb fruites seques, sèsam o cereals nutritius com ara l’amarant o la quinoa.
  • Flocs de cereals i civada: conformen un esmorzar que dóna estabilitat i augmenta la capacitat de treball. Es poden preparar en forma de porridge o pancakes.
  • Pans integrals: et convidem a provar els pans del nostre forn elaborats amb llevat mare. Es poden menajr amb melmelada, cremes de fruites seques, formatge, pernil, etc.
  • Galetes inflades d’arròs i altres cereals: una opció lleugera per als més desganats o els que prefereixen esmorzars poc calòrics. es poden untar amb un paté vegetal de fines herbes o menjar una mica d’enciam tallat a trossos petits i tomàquet.

Fruites

Ens hidraten i purifiquen i són imprescindibles per al metabolisme gràcies al seu contingut en aigua, vitamines, antioxidants, minerals, enzims i fibra.

  • Sucs preparats: és molt pràctic tenir sempre a casa sucs preparats de fruites. Encara que són menys vitals que els acabats de fer, contenen les vitamines que ens interessen.
  • Suc natural de taronja: una opció quasi imprescindible quan és temporada. Escolliu sempre taronges ecològiques, ja que amb 100 ml de suc cobriràs les necessitats diàries de vitamina C, en canvi, si escollíssiu taronges no ecològiques, hauríeu d’augmentar la quantitat de suc en un 50% més.
  • Fruites amb iogurt: les fruites donen color al iogurt i el fan més apetitós.
  • Fruita seca: s’ha de menjar sempre ecològica per poder menjar-la amb pell i obtenir així les vitamines que es concentren a la part externa.

Lactis

És important consumir lactis perquè són una bona font de calci, un mineral que possibilita que ossos i dents estiguin forts i resistents. a més, també contenen proteïnes i vitamines A, B2 i D.

  • Iogurt i quefir: són els lactis més saludables i els més recomanables si vols afavorir el sistema immunitari. El seu poder contra les malalties és llegendari i la seva reputació en el món científic creix cada dia. Els estudis rebel·len que el iogurt aumentar la producció d’anticossos. Es poden menjar sols o barrejats amb fruita, civada, cereals cruixents…

Proteïnes

Tots els nostres processos cerebrals estan dirigits per unes substàncies anomenades neurotransmissors. L’organisme els produeix a partir de determinats aminoàcids, que són els components amb els quals es construeixen les proteïnes. Aquestes petites peces són els missatgers cerebrals i milloren la capacitat de comunicació interna del cervell. La seva deficiència pot ocasionar depressió, mala memòria i falta de concentració.

  • Animals o vegetals: per esmorzar també pots mejar una petitat quantitat de proteïnes prenent truita, tonyina, sardines en llauna, embotits de bona qualitat, tofu, patés vegetals…

Fruites seques i llavors

Es consumeixen des de fa milers d’anys i van ser l’aliment bàsic dels pobles caçadors i recol·lectos. Contenen proteïnes, fibra vegetal, greixos insaturats, minerals i vitamines E, A, B1 i B2.

Procura tenir sempre a mà avellanes, ametlles, nous o pinyons i llavors de gira-sol o sèsam per afegir-ne un grapat al iogurt i enriquir així l’esmorzar amb greixos saludables i minerals.