Formatges vegans

100% vegeals, versàtils i saludables, els formatges vegans són una proposta deliciosa, tant per als qui estan oberts a noves tendències com per als que segueixen la filosofia de vida vegana i rebutgen qualsevol producte o aliment d’origen animal.

Formatges vegans - Diccionari d'aliments - Veritas

La majoria de formatges del mercat s’elaboren a partir de llet de vaca, d’ovella, de búfala o de cabra. No obstant això, molts consumidors estan oberts a noves tendències alimentàries i propostes saludables, la qual cosa ha portat a la indústria a desenvolupar els formatges vegans; alguns amb textures i gustos genuïns i d’altres que emulen les característiques organolèptiques dels formatges de sempre.

Formatges vegans

Es fan amb una matèria primera (oli de coco, fruita seca) a la qual s’afegeixen uns probiòtics, que són els encarregats de la fermentació, jutnament amb espècies o aromes per obtenir els diferents gustos.

Fets amb oli de coco

Elaborats a base de greix de coco i midó (generalment de patata), aconsegueixen el tast i la textura oliosa típica dels formatges tradicionals.

  • Proció de gruyère: oli de coco, pipes de gira-sol i concentrat de fruites i verdures són els ingredients d’aquesta versió que destaca per la textura cremosa i el gust de nous típics d’aquest formatge curat. Dota d’un paladar inconfusible quiches i panets.
  • Porció de cheddar: amb base d’oli de coco, la pastanaga i la carbassa li concedeixen el característic color ataronjat. Ideal per prendre sol, afegir a plats de pasta o gratinar una patata al forn.
  • Porció de mozzarella: es fon perfectament i la seva elasticitat va genial amb una amanida caprese o una pizza vegana.
  • Bola de mozzarella fresca: de gust molt suau, és ideal per completar amanides.
  • En llesques: permet donar un toc de formatge a una gran varietat de receptes, ja sigui en sandvitx o fet a la planxa.
  • Ratllat: la cúrcuma li concedeix un to groguencs i gràcies a l’oli de coco es fon fàcilment sobre pastes, lasanyes, sopes, etc.

Amb base de fruita seca

Conserven tot el valor nutritiu de la fruita seca: proteïnes, vitamines B i E, greixos insaturats i minerals. Com que estan fermentats, els seus nutrients s’absorbeixen molt millor. Són formatges alts en proteïnes (entre un 10% i un 15%) i rics en greixos poliinsaturats.

  • D’anacards: està disponible en dues versions per untar: natural i amb pebre. Únicament conté anacards, aigua i sal i resulta deliciós sobre torrades, en sandvitxos o risottos i com a ingredients principal d’una salsa per a plats de pasta.
  • D’ametlles: tant el natural com el d’herbes són saciants i nutritius. Es poden acompanyar d’uns crackers integrals fins, però és aconsellable no barrejar-los amb altres aliments per no emmascarar-ne el sabor.