La serotonina i el cicle menstrual

Sabies que un bon nivell de serotonina és sinònim de benestar? Ets conscient de la seva influència en el cicle menstrual? Aprendre a equilibrar-la de manera natural millorarà el teu estat d’ànim i t’ajudarà a millorar la salut reproductiva.

La serotonina i el cicle menstrual - Consells - Veritas

La serotonina és un neurotransmissor que influeix en la teva sensació de benestar i relaxació. Està present en l’organisme des de la infància i quan arriba a nivells baixos es poden desencadenar episodis d’irritabilitat, ansietat i fins i tot depressió. Igualment, participa en el control de la gana, i una pista que ha baixat poot ser un apetit excessiu pels dolços. T’has fixat si et passa en algun moment del cicle?

La serotonina i el cicle menstrual

Els nivells de serotonina varien de manera natural al llarg del cicle. En la fase premenstrual es produeix una baixada en els nivells d’estrògens i progesterona, que també redueixen els nivells de serotonina. És en aquesta fase, i durant els primers dies de la menstruació, quan el cervell rep menys quantitat de serotonina i endorfines, cosa que pot afecta l’estat d’ànim, les ganes de dormir, la gana i fins i tot la sensibilitat.

Pren aliments rics en triptòfan

Hi ha aliments que ajuden a apujar els nivells de serotonina, especialment els que són rics en triptòfan, omega-3, àcid fòlic, vitamina B12, magnesi i zinc. Per aquest motiu, aquests nutrients són tan importants per a una correcta salut reproductiva.

És recomanable prendre fruites fresques (plàtan, pinya, papaia, alvocat, cireres, prunes), ous (sobretot el rovell), aliments amb omega-3 (peix blau i llavors de gira-sol, carbassa, sèsam, lli, xia, cànem), fruita seca sense torrar (nous, ametlles, avellanes, pinyons), civada i cacau o xocolata negra amb un percentatge alt de cacau.

Gaudeix de la nostra col·lecció de receptes.

Costums que ajuden

Per produir serotonina és fonamental l’exposició a la llum del sol (vitamina D), estar a l’aire lliure i practicar exercici físic. Fer esport (a més de contribuir a metabolitzar millor els aliments) és molt important en l’equilibri hormonal i en l’autoregulació d’aquests neurotransmissors. Així, caminar, córrer, nedar, anar amb bicicleta, practicar senderisme, ioga, txikung o taitxí o simplement pujar escales a peu suposarà mobilitzar el cos, oxigenar les cèl·lules i a la llarga farà que et sentis millor, sobretot si pots practicar-ho a l’aire lliure. De vegades, un gest tan simple com baixar del metro o l’autobús una parada abans i caminar una mica suposa una gran diferència.