La versatilitat de l’arròs integral

L’arròs integral és un cereal ideal per prendre de manera regular. no conté gluten, per la qual cosa és perfecte per als celíacs, i està considerat un aliment molt indicat en dietes vegetarianes, veganes, macrobiòtiques i, en general, per a tothom.

En pots trobar en forma de gra cru (integral, rodó, llarg, basmati, semiintegral, vermell, salvatge…), triturat en farina, en flocs, formant part del musli i també en grans inflats. Fins i tot trobaràs melassa, beguda vegetal i crema per cuinar d’arròs integral. És, sens dubte, un cereal molt versàtil que combina bé amb tot tipus d’ingredients.

La versatilitat de l’arròs integral

  • Grans inflats per esmorzar: els pots barrejar amb fruita seca i beguda vegetal, o bé fer-ne barretes energètiques amb melassa, que són perfectes per berenar.
  • Paella per dinar: en aquest cas, tria la varietat basmati. S’ha de remullar durant uns 40-55 minutos per evitar que quedi fibrós i aprofitar l’aigua del remull per no perdre cap aroma. Així, també aconseguiràs escurçar la cocció i que quedi ben cuit. Per donar-hi el color groc típic fes servir cúrcuma i un polsim de sal.
  • Sopes i purés per sopar: una bona idea és afegir arròs en flocs quan preparis una sopa o un puré. La cocció serà més ràpida i el resultat, més digestiu.

Com cuinar el cereal en gra

La cocció de l’arròs integral no és complicada, però cal seguir una sèrie de passos si vols obtenir un cereal cuit al punt.

  1. Renta-ho per decantació fins que l’aigua surti neta. També pots posar el cereal en un colador i netejar-lo fins que l’aigua surti ben clara.
  2. Posa a coure el gran en una olla amb aigua freda i una mica de sal marina o un tros d’alga (kombu o wakame). Per coure l’arròs integral rodó o llard necessitaràs 2 mesures d’aigua per 1 d’arròs. si vols coure el basmati, el temps de cocció és inferior (25-30 minuts), i només cal 1 mesura i mitja d’aigua per 1 d’arròs.
  3. Espera que arrenqui el bull i després de 5 minuts bullint a mitja flama abaixa el foc al mínim i tapa l’olla. si no la tapes es perdrà aigua a travès del vapor i l’arròs quedarà una mica cru. És important que quedi ben cuit per facilitar-ne la digestió, però també és important que el masteguis bé.
  4. Quan s’acabi la cocció i l’aigua s’hagi evaporat completament, apaga el foc i deixa reposar l’arròs 5 minuts abans d’abocar-lo en un recipient de vidre o ceràmica. Ja te’l pots menjar o guardar-lo a la nevera (es conserva durant 4-5 dies perfectament), però recorda que no el pots guardar acompanat de verdures perquè fermenten abans que el cereals. És preferible que afegixis les verdures al darrer moment i així n’aprofitaràs al màxim les propietats.

Descobreix totes les nostres receptes amb arròs.