Les regles del bon berenar

En sortir de l’escola, el primer que demanen bona part dels nens i nenes és alguna cosa de menjar. I és que el berenar és un dels àpats més importants del dia, però també un dels que més es descuiden. Donada la seva importància, és recomanable planificar-lo bé per apartar el petit de la rebosteria massa ensucrada i aprofitar per oferir-li un menjuc nutritiu i saludable.

En un repartiment adequat dels àpats, el berenar hauria de cobrir aproximadament el 15% de l’aportació de nutrients quotidiana, l’esmorzar el 20%, el dinar el 40% i el sopar el 25%. Es tracta, doncs, d’un percentatge prou elevat que reclama una acurada planificació, que es farà pensant en els aliments que més agraden al nen, però sempre fugint del recurs fàcil de comprar una peça de rebosteria industrial al darrer moment.

El berenar té també un avantatge bàsic: evita que el petit mengi constantment fins a l’hora de sopar. Al contrari del que es pot pensar, els nens que berenen no estan més grassos que aquells que no ho fan. Això s’explica perquè, gràcies a aquest menjar suplementari, les calories es reparteixen millor al llarg del dia.

Les regles del bon berenar

  • El moment adequat: s’ha de fer apartat del dinar, després d’haver fet la digestió i prou distanciat del sopar perquè no tregui la gana.
  • Bona aportació de nutrients: no és una menjada per matar la gana, sinó un àpat que ha d’aportat nutrients essencials. És un bon moment per prendre una peça de fruita fresca, un suc de fruita natural o un tros de pa de bona qualitat.
  • Quantitat suficient: no s’ha de menjar massa. De fet, la quantitat ha de ser modesta, per no interferir amb el sopar.
  • Compte amb els greixos: sempre és millor oferir al nen un petit entrepà que un producte de rebosteria massa dolç, però el que posem a l’entrepà convé que no contingui gaires greixos, com la mantega o els embotits.
  • Fruita seca a mà: sempre és bo tenir en un lloc accessible per als nens una varietat de fruita seca perquè en puguin menjar una petita quantitat, ja que són un bon recurs davant demandes energètiques elevades.

Idees per al berenar

Variar i renovar el berenar que oferim als més petits també és important i no gaire complicat. Hi ha moltes possibilitats per triar, com per exemple:

  • Batut de maduixes o maduixes i plàtan amb llet o beguda de civada.
  • Suc de poma i entrepà de formatge, tofu o embotits vegetals a base de tofu.
  • Entrepà vegetal amb ou dur, enciam, tomàquet i olives.
  • Pa amb paté vegetal u una peça de fruita.
  • Pa de nous (elaborat amb llevat mare) amb melassa o mel.
  • Iogurt o postre de soja amb musli.
  • Iogurt líquid i una mica de fruita seca.
  • Una peça de fruita i un grapat de fruita seca.
  • Suc de pastanaga o poma amb suc de llimona i galetes inflades de cereals.
  • Un got de llet o beguda de civada amb cereals cruixents.
  • Un entrepà amb un parell de rodanxes de tomàquet i tonyina.

Descobreix la nostra col·lecció d’entrepans saludables.