Miquel Pros: “el dejuni és un element d’altíssim valor terapèutic, però no és per a tothom”

Miquel Pros és un referent de la medicina natural al nostre país, gràcies als seus 40 anys de professió i als seus balnearis respiratoris, per on han passar milers de persones per tractar-se problemes respiratoris. També és autor del clàssic “Cómo cura la avena” (RBA).

Miquel Pros - Entrevistes - Veritas

Miquel Pros

Com et vas interessar per la medicina natural?

Jo estudiava química, però el meu pare, als 50 anys, es va possar molt malalt: els metges li van donar uns quants mesos de vida. Tenia arteriosclerosi, havia patit un infart, tenia problemes vasculars a la retina… Estava estirat al llit i no es podia incorporar perquè tenia les caròtides totalment taponades.

De petit es va posar malalt i la seva àvia el va sobrealimentar amb un excés de proteïna animal.

I què va passar?

El meu pare va canviar radicalment l’alimentació seguint els consells d’un amic de la família interessat en la medicina natural, va recuperar la salut i va viure fins passats els 90!

Vaig deixar la carrera de química i vaig estudiar medicina al Clínic amb la intenció d’aprofundir en la medicina natural. Cada estiu n’anava a Alemanya a conèixer els tractaments que els metges naturistes feien als balnearis terapèutics.

Després de 40 anys de professió: com han canviat les necessitats dels pacients?

Ara hi ha molt interès pel vegetarianisme i el veganisme, crec que és perquè la gent comença a adonar-se que es menja un excés de proteïna animal i que aquest excés ens emmalalteix.

I doncs, què recomanes?

És importantíssim incrementar la quantitat d’aliment vegetal de la nostra dieta, i també aconsello eliminar la proteïna al vespre i menjar-se-la a l’hora de dinar. I per esmorzar: cereals integrals.

Millor sopar poc, així?

Sí, una crema o un caldo, per exemple. Avui en dia hi ha molt insomni, és la malaltia del segle. Si sopes menys i més d’hora, desapareixen molts insomnis. A la nit, el sistema circulatori s’ha d’estar ocupant d’altres coses, no pot estar fent la digestió.

“Mengem un excés de proteïna animal i aquest excés ens emmalalteix”.

Quins problemes de salut passen més sovint per la consulta?

El que més preocupa és l’estrès i les seves conseqüències: insomni, tensió arterial alta, mals d’esquena o de cervicals… I també hi ha molta patologia respiratòria i molts problemes derivats de la congestió nasal. A la consulta ho resolem ensenyant higiene nasal i corregint hàbits alimentaris: menys lactosa i menys gluten d’aliments de mala qualitat i una dieta millor.

I la civada? És realment ran bona?

És una aliment altament tolerable, un gran diürètic, fàcil de digerir, és com un precursos del son… Menjant més civada la gent s’aprima, fa salut, dorm millor, als homes els baixa la tensió arterial… Per a mi, més que un aliment és un medicament i de vegades penso que s’hauria de vendre a les farmàcies.

“El dejuni és un element d’altíssim valor terapèutic, però no és per a tothom”.

El dejuni s’ha posat de moda, sobretot el dejuni intermitent.

El dejuni és un element d’altíssim valor terapèutic, però no és per a tothom i s’han de valorar les circumstàncies de cadascú.

L’alternativa dels dejunis intermitents em sembla molt interessant; moltes persones, de manera intüitiva, ja el practiquen: sopen poc o no sopen, i dormen millor, i l’endemà no esmorzen i es troben molt bé. En general, des del punt de vista preventiu, convidaria tothom a provar el dejuni intermitent.

És important que l’alimentació sigui ecològica?

És una garantia de menjar salut. La quantitat de químics que llencem al camp, la contaminació freàtica, amb nivells de nitrats en quantitats que dupliquen el màxim permès… Tot això hem d’evitar-ho tant com puguem i hem d’exigir que tot el que mengem tingui les màximes garanties possibles i el gust que li toca.

El millor és menjar aliments ecològics, de proximitat i de temporada. Aquest és el futur i no podem perdre el temps.

Adam Martín

Gaudeix amb les nostres entrevistes.