Varietats d’arròs, propietats i usos a la cuina

L’arròs és, juntament amb el blat, l’aliment més consumit arreu del món. Té un alt valor nutritiu i és ric en fibra i sals minerals, la qual cosa el converteix en una peça clau en la dieta habitual. Descubreix les propietats i usos a la cuina de les diferents varietats d’arròs.

El camp on es cultiva l’arròs ecològic és ben viu. El conreu ecològic aprofita les espècies autòctones (ànecs i granotes, per exemple), que actuen com a depredadors naturals dels insectes que perjudiquen la collita. I pel que fa a les males herbes, es truen a mà, sense utilitzar herbicides. Així, l’ecosistema està en equilibri i l’arròs obtingut és totalment natural i saludable.

Varietats d’arròs, propietats i usos a la cuina

Integral: el més equilibrat

Un aliment és més que la suma dels seus nutrients, i d’aquest plus en diem energia vital o bioenergia, que és la qualitat intrínseca d’un aliment. Tots els gran tenen la capacitat de ser plantes, i aquest potencial amaga enormes beneficis per a la nostra salud i el nostre equilibri energètic, que són, en definitiva, dues cares de la mateixa moneda.

Des d’aquest punt de vista, l‘arròs integral és un cereal molt equilibrat que es pot consumir de manera habitual i que té nombroses propietats: aporta enegia de llarga durada, regula l’organisme, enforteix el pàncrees i la melsa, expulsa toxines, es pot prendre en casos de diarrea i nàusees… A més, segons la medicina oriental, té un efecte calmant sobre el sistema nerviós. Un fet que, traduït en termes de medicina occidental, té a veure amb els minerals i les vitamines del grup B que conté.

Blanc: molt digestiu

L’arròs blanc ecològic no és tan blanc com el convencional, ja que no porta blanquejadors i només s’ha passat pel molí. Tot i ser més clar que l’integral, segueix conservant gran part de les seves propietats nutricionals, així com els seus beneficis a nivell digestiu.

Vaporitzat: el que no passa

Un dels arrossos més utilitzats quan no es té experiència a la cuina, perquè no s’enganxa ni es passa. Per aquest motiu també es fa servir per fer paelles.

Es trcta d’un arròs més ric en minerals i vitamines que l’arròs blanc, perquè abans de treure-li la part externa (el segó) és sotmès a un procés de vaporitzat i assecat.

Gra llarg: lleuger i de cocció curta

L’arròs de gra llarg és tres vegades més llarg que ample. És lleuger, no s’enganxa i se separa fàcilment. El seu temps de cocció és menor que l’arròs de gra mitjà i queda solt i sencer, una condició indispensable per prepara amanides i guarnicions.

Gra mitjà: ideal per fer paella

És entre dues i tres vegades més llarg que ample, i comparat amb l’arròs de gra llarg, és més curt i inflat, té un sabor més suau i la seva textura és més tendra. Resulta perfecte per fer la típica paella i el seu temps de cocció és superior al de gra curt.

A aquest grup pertany l’arròs arbori, considerat com un dels arrossos més fins, perquè pot absorbir gran quantitat de líquid de la cocció sense estovar-se en excés.

Gra curt: rodó, saborós i cremós

L’arròs de gra curt és gairebé tan llarg com aple i el podeu trobar integral i refinat. Es cou abans que el gra mitjà i és el més utilitzat per elaborar arrosos cremosos i risottos italians.

Descobreix la nostra proposta de receptes amb arròs.