Verdures crucíferes, protectores de la salut

Les anomenades verdures crucíferes tenen propietats medicinals que ajuden a protegir la nostra salut de diferents malalties. Pertanyen a aquest tipus de verdures la col, el bròquil, la coliflor, la col llombarda, les cols de Brussel·les, el rave, el nap, la ruca…

El primer estudi que va donar a conèier les extraordinàries qualitats de les verdures crucíferes es va publicar l’any 1978. Estudis posterior van associar els índex de càncer més baixos amb un major consum d’aquest tipus de verdures, que reben aquest nom a causa de les seves fulles en forma de creu.

Les seves propietats han estat documentades de manera tan contundent que l’Institut Nacional del Càncer dels Estats Units i la Societat Americana de Càncer recomanen consumir almenys una ració de verdures crucíferes al dia. 

Verdures crucíferes, protectores de la salut

Col, vitamines i fibra

És originària de diverses zones de la costa europea, i ja la conreaven els egipcis cap al 2.500 aC.

Es consumeix crua, cuita, fermentada o en suc. Es poden aprofitar les fulles exteriors per fer saltats de verdures, ja que són molt riques en vitamines, minerals i fibres.

Totes les verdures de la familía de les cols (col de Brussel·les, bròquil coliflor i col llombarda) prevenen les malalties degeneratives, estimulen el sistema immunològic i contenen sofre, un potent antioxidant.

Gaudeix d’aquesta recepta: pa de motlle de sègol amb moniato, kale i alvocat.

Rave, diürètic i ric en ferro

Ja es cultivava a la Xina fa 2.500 anys i també es troba representat a les piràmides de Kheops.

És un excel·lent dürètic que resulta ideal per acompanyar aliments fregits, ja que dissol els greixoa i ajuda a la seva digestió. Té un sabor lleugerament picant i les seves fulles són molt riques en ferro.

Nap, més calci que la llet

A més de ferro, les fulles del nap contenen 190 mg de calci per cada 100 g. És, per tant, la verdura més rica en aquest mineral i, fins i tot en té més que la llet.

És destacable la seva capacitat per eliminar l’àcid úric de la sang a través de l’orina i per això és molt útil en cas de gota. Té molt poc greix i afavoreix la digestió d’aliments greixosos.

El millor és acompanyar aquest tipus de menjar amb un parell de cullerades soperes de nap ratllat cru.

Et proposem aquesta recepta de guisat de verdures d’arrel.

Ruca, molt digestiva

És una planta mediterrània, que ja es conreava durant l’època dels antics romans. Es troba de manera natural en marges de camins i camps de cultiu. Té un gust picant i un important efecte digestiu.

Afegeix ruca a aquesta ensalada russa amb amaniment d’hummus.